W jakim programie analizować mecze?

Co jakiś czas odpowiadam na pytania w prywatnych wiadomościach: w jakim programie analizować mecze? Uważam, że program jest jedynie narzędziem i najważniejsze jest, by posługiwać się nim sprawnie, a jego funkcje odpowiadały naszym oczekiwaniom. W tym artykule opowiem o tym z czego korzystam, jakie znam alternatywy i dlaczego żaden z nich nie jest najlepszym wyborem.

LongoMatch

Program, z którego korzystam to darmowa wersja LongoMatch. Możecie go pobrać tutaj: https://longomatch.com/en/download/

Kodowanie

Dlaczego LongoMatch? Potrafię na nim szybko i sprawnie kodować zdarzenia. Po krótce przybliżę na czym to polega: chcąc wyciąć krótki klip wideo dotyczący np. naszego ataku pozycyjnego w pierwszej kolejności musimy zakodować w programie to zdarzenie wykorzystując przycisk o przypisanej przez nas nazwie „ATAK POZYCYJNY”.

Tabelę zdarzeń możemy stworzyć sobie sami i przypisać zdarzenia do klawiszy na klawiaturze, co jest moim zdaniem niezbędne, a czego nie oferują (niestety) inne programy, które znam. Każde zakodowane zdarzenie ląduję w bibliotece jako osobny klip wideo, na którym mogę zrobić dowolną ilość stopklatek z rysunkami oraz opisami.

Baza danych

LongoMatch całkiem dobrze sprawuje się, w sytuacji, gdy chcemy mieć bibliotekę konkretnych danych na temat własnego zespołu, czy na temat całej naszej ligi – możemy segregować i opisywać projekty, kategoryzować zdarzenia i układać w playlisty, a nawet w prosty sposób możemy „poprosić” program o to, by pokazał nam np. wszystkie podania wybranego zawodnika z całego meczu.

Statystyki

Zdarzeniami, które kodujemy mogą być np. gra w ataku (z podziałem na atak pozycyjny i atak szybki lub na subfazy ataku), ale również konkretne działania indywidualne takie jak podania, strzały, odbiory, przechwyty, pojedynki – zdarzenia możemy przypisać danemu zawodnikowi oraz zlokalizować na mapie boiska za pomocą punktu lub strzałki. Gotowy raport ze statystykami można wygenerować w formie arkusza kalkulacyjnego. Z tej funkcji również korzystam, gdy przychodzi mi stworzyć raport statystyczny. Dzięki LongoMatch nie wyobrażam sobie już robić tego za pomocą długopisu i kartki.

Alternatywy

Na swojej drodze miałem styczność również z innym programami, dlatego postaram się je przybliżyć i zaznaczyć dlaczego akurat na nie się nie zdecydowałem.

SportLiveTag – polska alternatywa dla LongoMatch, funkcjonalność bardzo zbliżona do swojej zagranicznej konkurencji, dodatkowo posiada możliwość tworzenia prezentacji oraz oferuje więcej jeśli chodzi o grafiki na stopklatkach. Dlaczego jednak ostatecznie nie zdecydowałem się na SportLiveTag? Brakuje mi możliwości przypisania tagów (zdarzeń) do klawiszy, tak by móc kodować mecz za pomocą klawiatury oraz tego, że zdarzeń nie można przypisać konkretnej lokalizacji na boisku.

KlipDraw – dystrybutorem tego programu na Polskę jest znany wam pewnie Asystent Trenera. Miałem okazję testować wersję próbną i jeśli macie już wycięte fragmenty meczu, które potrzebujecie ładnie zobrazować animacją lub grafiką to KlipDraw jest świetnym narzędziem – rysunki robią wrażenie. Niestety nie jest to taki „kombajn” jak Longo i nie jest w stanie mi pomóc przy innych niezbędnych dla mnie zadaniach.

Nasze oko

Tak jak wspomniałem już na samym początku – żaden program nie zastąpi nam naszego spojrzenia i rozumienia piłki nożnej. Program to jedynie narzędzie, dzięki któremu możemy wykonywać pewne działania, więc wyboru tego narzędzia powinniśmy dokonywać przez wzgląd na swoje potrzeby, a nie ładne opakowanie czy kolorowe rysunki na klipach (chyba, że tego oczekujemy). Napiszcie proszę w komentarzach z jakimi programami mieliście styczność!

Chciałbyś nauczyć się obsługi programu do analizy wideo? Zachęcam do zapoznania się z kursem on-line ANALIZA WIDEO OD PODSTAW. Oprócz samej obsługi programu dzielę się swoją praktyczną wiedzą dotyczącą: analizy przeciwnika, analizy pomeczowej, analizy indywidualnej czy też analizy SFG.

ZAPYTAJ!
Share This