Dlaczego zawodnik popełnia BŁĄD [analiza indywidualna]?

Dlaczego zawodnik popełnia błąd? Czyli analiza indywidualna w moim modelu pracy. Mam wrażenie, że zbyt często oceniamy piłkarzy powierzchownie: na podstawie samych skutków, a nie jesteśmy w stanie zagłębić się w konkretne działanie zawodnika i odszukać przyczyn. Analiza indywidualna nie powinna się opierać na efektach, a właśnie na zbadaniu czynników, które determinują skuteczność działań.

Mówi się, że 95% strat piłki wynika nie z powodów technicznych, a z błędnej decyzji. Skoro tak, zastanówmy się ile czasu i uwagi w treningu poświęcamy na działania techniczne, a jak często wrzucamy je w kontekst taktyczny zmuszając zawodników do podejmowania decyzji? Każdy z trenerów powinien odpowiedzieć na to pytanie sam przed sobą.

Jak więc dobrze przeanalizować grę zawodnika i zajrzeć nieco głębiej?

Każde działanie na boisku jest poprzedzone przez zawodnika decyzją, która jest oparta o informacje, które posiada.

Analiza indywidualna

Analizując grę zawodnika powinniśmy jego działania rozłożyć na czynniki pierwsze, by dobrze zdiagnozować przyczyny, a więc:

  • sprawdzić, czy miał komplet informacji do tego, by podjąć optymalną decyzję na boisku
  • ocenić, czy decyzja faktycznie była optymalna, jeśli zebrane informacje były wystarczające
  • zweryfikować jakość wykonania danego działania

To pozwoli nam wskazać słabe ogniwo w tym łańcuchu.

  • jeśli zawodnik nie podejmuje właściwych decyzji, ponieważ nie dostrzega pozostałych możliwości na boisku należy pracować nad jego PERCEPCJĄ, czyli umiejętnością zbierania informacji
  • jeśli zawodnik mimo tego, że zbiera odpowiednie informacje z boiska podejmuje błędne decyzje należy wyposażyć go w wiedzę – być może nie ma świadomości tego, która decyzja będzie optymalna w konkretnej sytuacji oraz dlaczego akurat ta
  • jeśli zawodnik dobrze ocenia sytuację i dokonuje optymalnego wyboru, a np. podanie jest niecelne – jest to informacja dla nas, że należy poprawić technikę wykonania danego działania

Tak wygląda moje podejście do analizy indywidualnej – chcę dokładnie diagnozować zachowania zawodników podczas meczów i pomagać poprzez poprawę detali, które w ostateczności mają duży wpływ na skuteczność podejmowanych działań.

Percepcja

POZYCJA OTWARTA to termin, który jest już dość popularny wśród polskich trenerów, ale jest też pierwszym elementem, na który warto zwrócić uwagę podczas analizy – czy zawodnik ustawia się na boisku tak, by widzieć więcej?

Xavi o percepcji:

Musisz patrzeć na boisko. Jeśli dostaję piłkę i ustawię się tak, żeby widzieć boisko, widzę wszystko. Zbieram informacje o wolnej przestrzeni i oszczędzam czas na myślenie.

Aby przestrzeń po jasnej stronie była jak największym obszarem zawodnik powinien realizować dwie główne wskazówki:

  • ustawienie po skosie względem piłki
  • ustawienie plecami do linii bocznej boiska (zapewnia największy kąt widzenia)

SKANY (ruchy głową) wykorzystywane są do tego, by zebrać informacje z tzw. ciemnej strony, czyli przestrzeni za plecami. Xavi, Fabregas oraz inni światowej klasy zawodnicy obserwują przestrzeń nie tylko przed sobą, ale też tę za swoimi plecami, dzięki czemu mogą podejmować np. decyzje o tym czy przyjmować piłkę w kierunku bramki przeciwnika, czy pod siebie lub odegrać piłkę do partnera bez przyjęcia.

Kiedy więc obracać głową w celu skanowania przestrzeni po ciemnej stronie?

  • przed przyjęciem piłki (gdy piłka jest w drodze do zawodnika)
  • po zmianie zajmowanej przestrzeni
  • po zmianie pozycji piłki na boisku (ruch piłki wpływa na ruchy zawodników, więc sytuacja mogła się zmienić)

Decyzje zawodników

Podczas nauczania percepcji możemy wpaść w pewną pułapkę – otóż zawodnicy stosunkowo łatwo mogą przyswoić nawyki obracania głową, ale może się okazać, że:

  • patrzą, ale nie widzą
  • nie wiedzą jak wykorzystać zebrane informacje

Tutaj z pomocą przychodzi nam trening wiedzy. Wyposażanie zawodników w wiedzę teoretyczną jest niezwykle istotne – oczywiście, zawodnik tę wiedzę może zdobywać na różne sposoby, np. poprzez doświadczanie sytuacji boiskowych i odkrywanie rozwiązań.

Wykonanie, czyli technika

Aspekt wykonawczy odgrywa również bardzo istotną rolę w całym procesie. Praca nad techniką to wykonywanie X powtórzeń konkretnych elementów i poprawa bardzo małych szczegółów, a następnie osadzanie tych działań w konkretnych sytuacjach, które nadają kontekst taktyczny. Każdy zawodnik ma indywidualny wzorzec ruchowy, ale podglądając najlepszych na świecie można odszukać punkty wspólne podczas wykonania konkretnych działań technicznych.

Podsumowanie

Analiza indywidualna to złożony proces, który wymaga zrozumienia tego w jaki sposób działa zawodnik. Działania, nad którymi chcemy z piłkarzem pracować należy rozłożyć na czynniki pierwsze i na tej podstawie szukać detali mających rozwinąć naszego podopiecznego. Współpracując z zawodnikami w pierwszej kolejności stawiam diagnozę, a później wspólnie obieramy drogę i pracujemy. Nie dajcie sobie wmówić, że „czego Jaś się nie nauczył, tego Jan…”!

Zostaw komentarz!

Jak podchodzisz do tematu analizy indywidualnej? Na co zwracasz uwagę? Podziel się swoim podejściem w komentarzu. A jeśli uznałeś, że artykuł pomógł ci zdobyć nową wiedzę – daj znać w komentarzu! To mnie motywuje do tego, bym nadal dzielił się za darmo swoimi przemyśleniami.

ZAPYTAJ!
Share This