JAK WYKORZYSTUJĘ ANALIZĘ PRZECIWNIKA?
Planowanie to jeden z kluczowych elementów procesu treningowego w pracy trenera. Umiejętność zaplanowania odpowiednich treści, przygotowania środków treningowych niewątpliwie ma bardzo duży wpływ na rozwój zawodników oraz zespołu.
W poniższym tekście chciałbym poruszyć właśnie ten temat oraz odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób wykorzystuję analizę przeciwnika do planowania w piłce młodzieżowej?
PLANOWANIE PRACY W PIŁCE MŁODZIEŻOWEJ
Planowanie pracy z zespołem dzielę na trzy kategorie:
- makrocykl – plan długofalowy – co chciałbym, aby mój zespół potrafił po najbliższym sezonie
Na tym etapie mocno opieram się o swoją ideę gry, kategorię wiekową i obecny stan umiejętności zawodników. Jest to pewien szkic, który ma nadać kształt i kierunek pracy w najbliższych tygodniach.
- mezocykl – 6 najbliższych tygodni
To arkusz, który nakreśla pracę w podziale na momenty gry i makrozasady, ale w zależności od tego, co wydarzy się w trakcie trwania tego okresu występują zmiany.
- morfocykl – tydzień od meczu do meczu
Plan na okres od ostatniego meczu do kolejnego meczu. To właśnie przy planowaniu morfocyklu chciałbym zatrzymać się na dłużej.
ZMIENNE PRZY PLANOWANIU MORFOCYKLU
Jakie zmienne biorę pod uwagę przy planowaniu morfocyklu?
- soccer problem z ostatniego meczu
- kontekst mentalny – jaka jest kondycja mentalna zawodników, co wydarzyło się w ostatnim meczu, co czeka nas w najbliższym spotkaniu w tym aspekcie
- kontekst PRZECIWNIKA
- dobrze funkcjonujące zasady w ostatnim meczu – zależy mi na tym, by wzmacniać to, w czym jesteśmy dobrzy
- rozwój zawodników i zespołu – wprowadzanie nowych zasad i konceptów, zarówno tych indywidualnych, jak i na poziomie makro
W zależności od tych kontekstów zajmuję się planowaniem treści i wplataniem ich w morfocykl:
- praca nad soccer problem
- praca nad wzmocnieniem dobrych elementów w naszej grze
- wprowadzenie nowych zasad/konceptów
KONTEKST PRZECIWNIKA W PLANOWANIU MORFOCYKLU
Jak w tym wszystkim pomaga mi analiza przeciwnika?
Trudno powiedzieć, bym na poziomie piłki młodzieżowej przygotowywał się specjalnie POD przeciwnika, ale w zależności od tego w jaki sposób gra przeciwnik jestem w stanie wyobrazić sobie scenariusz najbliższego spotkania i określić jakie momenty oraz sytuacje będą występowały najczęściej na boisku.
Mając pewne wyobrażenie układam morfocykl pod konkretne momenty gry i:
- wzmacniam te koncepty/zasady, które pomogą zawodnikom w sytuacjach jakich spodziewam się w meczu
- wprowadzam nowe koncepty/zasady, które pomogą zawodnikom w sytuacjach jakich spodziewam się w meczu
Planując w ten sposób pracę mam na uwadze to, że mecz w pewnym sensie jest też jednostką treningową, a znając środowisko i wiedząc, które sytuacje będą występowały odpowiednio często jestem w stanie zweryfikować w warunkach meczowych znajomość i rozumienie wdrażanych konceptów czy też zasad gry.
PRZYKŁAD
Z analizy przeciwnika wynika, że odległość między pierwszą linią pressingu, a resztą bloku obronnego jest dosyć spora. Znając swoich zawodników i swój zespół przewiduję, że bardzo często możemy mijać dwójkę pressujących napastników dzięki czemu operować będziemy głównie w FAZIE ROZWINIĘCIA. Przeciwnik po “złamaniu pressingu” bardzo szybko obniża “bazę”, ale 9 i 10 wciąż pozostaje wysoko. Jakie elementy wtedy mógłbym przepracować ze swoimi zawodnikami?
Przede wszystkim morfocykl będzie tak skonstruowany, że punktem startu w grach będzie faza rozwinięcia lub faza budowania będzie na tyle uproszczona, że z łatwością będziemy przechodzili w fazę rozwinięcia.
W fazie rozwinięcia możemy rozwijać wiele konceptów, ale jedną z MAKROZASAD jest w mojej idei gry GOTOWOŚĆ NA STRATĘ.
Wiedząc, że 9 i 10 przeciwnika pozostaje wysoko przewiduję, że tuż po odbiorze piłki zawodnicy drużyny przeciwnej będą chcieli szybko ją przetransportować właśnie do tych zawodników.
Kolejnym elementem nad jakim mógłbym pracować jest SKUPIENIE UWAGI DO ZMIANY CENTRUM lub ZDOBYWANIE PIĘTER (ustawienie zawodników między liniami).
Dla przykładu zwróciłem uwagę jedynie na moment gry oraz zasady makro, ale skorelowane z tym wszystkim są również zasady występujące w centrum gry, zasady i koncepty indywidualne oraz aspekty motoryczne.
Reasumując, to środowisko meczowe jest często tą zmienną, która warunkuje środowisko treningowe w trakcie tygodnia.
ANALIZA PRZECIWNIKA – kurs on-line
Już w marcu rusza kolejny kurs on-line! Tym razem przedstawiam w nim cały proces analizy przeciwnika na podstawie swoich praktycznych doświadczeń (między innymi tych w pierwszoligowej Odrze Opole).
Jeśli jesteś zainteresowany, zapraszam tutaj: http://karolzniszczol.pl/analiza-przeciwnika-kurs-on-line/

Super że w marcu rusza kurs. Czekam na jego rozpoczęcie i na analizę wideo również.
Bardzo dobrze, że poruszacie temat „Analiza przeciwnika w piłce młodzieżowej” i przygotowanie do kolejnego meczu. Dotyczy to oczywiście drużyn z wyższej półki. To jest zadanie dla trenera i zawodników na drodze do mistrzostwa. Analiza własnej drużyny w ostatnim meczu, analiza gry przeciwnika i Model Gry Drużyny pozwalają na tworzenie Planu Gry na początku Mikrocyklu „od meczu do meczu”. Szczególnie ważne jest to w Treningu Zintegrowanym i Periodyzacji Taktycznej.
Panie Bogdanie,
Na bardzo niskim poziomie zespołów młodzieżowych również można dostrzec powtarzalność. Prawdą jest, że nie doszukamy się tam zorganizowanych zespołów, to rzeczywiście występuje głównie na wyższym poziomie. Natomiast dobrze zorientowany trener jest w stanie rozróżnić zespoły które chcą „grać w piłkę” od tych które raczej przeszkadzają licząc na błąd przeciwnika, czy też te z wysokim poziom zaangażowania, agresywności.
Pytanie brzmi, co zrobi trener wiedząc, że jego przeciwnik nie postawi wysoko poprzeczki próbując tylko przeszkadzac – jak planujemy mecze w którym wynik jest jednoznaczny już przed spotkaniem?